torsdag 25 augusti 2011

En händelserik dag!

Dagen började mycket bra, vi gjorde i ordning hundarna och körde iväg. Moa körde först och sedan kom jag strax efter, så efter halva vägen, ca 3,5 km, så tappar Moa sitt framdäck på fyrhjulingen mitt ute på myren. Inte det bästa stället att packera eller tappa däck på om man säger så.
Moa kopplade i alla fall loss lite av sina hundar så att dem bara satt fast i nacklinan, dem har alltså en lina som sitter fast i ett halsband och en lina som sitter fast i selen, det är den linana som de drar med. De satt bara fast i nacklinan så att det inte skulle dra iväg med hela fyrhjulingen, när hon väl var klar så hjälpte hon mig, då tog hon en del hundar från sig och satte i mitt spann och en del hundar från mig i sitt spann för att dem som var i hennes spann skulle vara lugna. Efter det så tog hon mitt spann och körde hem, men tog typ tjugo minuter för henne att starta då det spannet var efter det andra så jag fick leda ledarhundarna förbi de andra hundarna och självklart så körde vi fast i ett sur hål och kom inte loss. Så där stod vi och kämpade med att få upp den väldigt tunga fyrhjulingen ur surhålet och alla hundarna står och skäller för dem vill iväg, men med lite aggression så fick vi upp den och hon kunde köra hem och hämta delar från den gamla fyrhjulingen. Sen tog hon och Markus bilen upp, tillbaka till mig där jag stod med hennes gapande och skällande spann som jag till slut fick tyst på.
Vi satte ihop däcket själva då Petter inte kunde komma, men det var tur att Markus var med då vi aldrig hade klarat det själva.Sen var det bara att hoppas att däcket höll och så körde jag vidare för att ta ett varv till, som tur väl var så höll det och ingen skada skedd på varken människor eller hundar.
Dagen avslutar jag med en springtur och en varm dusch :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar