lördag 24 mars 2012

Arjeplog

Var turistkörning i Arjeplog idag, så i fredags efter fikaturen så fick jag packa bilen och förbereda med slädar, skulle ha sex stycken så fick låna två från Torsten då vi bara hade fyra.
På morgonen så var det att vattna och lasta upp fyra slädar på släpet och sedan vid halv tio så började vi att lasta alla 37 hundar in i bilen och i släpet. Åkte in två slädar i bilen när alla hundarna var inne där som skulle va där, sedan åkte släpvagnen på och efter det begav vi oss till Arjeplog.
Stannade till på ett ställe och kollade runt lite då vi ska ha en körning där på onsdag, så Petter ville se hur det såg ut. Runt halv två var det att ställa ut slädar och börja sela på, men vi var lite sena då det tog ganska lång tid på det andra stället men det var ingen panik. Gästerna fick hjälpa till att få ut hundarna och det uppskattade de. Var väldigt dåligt väder, snöade/regnade hela rundan så jag var helt genom blöt, inte alls kul! Frös också då jag satt i släden hela tiden och rörde inte så mycket på mig. Gick väldigt tungt då det kvar kramsnö och inget bra att köra i, men turisterna var glad för det och det var lätt att prata med dem då de pratade engelska så på så sätt var det en bra tur.
Var tillbaka igen vid halv sex då turen var på tre timmar, så var till att stoppa in alla hundarna och sätta sig i bilen och åka hem. Gav dem lite snacks innan dem blev in stoppade. Både jag och Petter ville inte dra ut på tiden så gick rätt fort.
Var väl hemma igen runt halv nio/ nio och då var det att släppa in alla hundarna och sedan matade jag dem.
Därefter gick jag in och tog av mig alla blöta saker och gick och la mig.

1 kommentar: