tisdag 6 mars 2012

Ojoj

Har varit väldigt mycket att göra det senaste dagarna, därav inga uppdateringar. Men nu kommer det så bered er på att läsa lite!

Torsdag, fredag och lördag har bara varit förberedelse inför tävlingen så har inte tränat något med hundarna. Fredagen var jag i Storuman och handlade massa mat både till mig själv och till Petter, så hela dagen var jag typ i Storuman. Matade hundar och skottade dynga.
Lördagen så huggde vi en massa kött, blev fyra block som vi högg eller ja Petter högg det mesta och jag la allt i påsar och vägde det så att det var lika mycket i varje påse. Skar också en hel massa snacks också, närmare 50 påsar som skulle med, så ca 100 korvar sammanlagt.
Sprang också runt och fixade fram alla sakerna som skulle med och så plockade jag fram saker till söndagen.
Söndagen var det turistkörning i Arjeplog, så vattnade hundarna och plockade in det sista i bilen. Skulle inte vara där förens vid halv ett så hade lite tid på mig på morgonen att plocka i ordning det som jag inte hann på lördagen. Körde vid halv tio, tio och så var det bara att plocka ut och sela på hundarna när vi kom fram, ställa ut slädarna också klart.
Sen så kom turisterna, 7 stycken, och så förklarade Petter för dem och efter det så bar det iväg. Petter hade den stora turistsläden med sig så då åkte tre stycken på den och så var det två slädar efter med två personer i varje. Jag fick stå där bak med Petter första rundan. Sedan andra rundan så var det bara sex personer så då satt det bara två på turistsläden och då satte jag mig också där så att jag kunde ta lite kort. Var väldigt fint väder, solen var med oss hela dagen.
Efter den andra rundan selade vi av och plockade in alla hundarna i bilen igen och släpet som också var med och sedan åkte vi hemåt igen. Såg renar på vägen hem och jag hade faktiskt uppe kameran, så nu har jag både sätt och tagit kort på renar!
Måndagen var det att plocka in allt i bilen och plocka ut det vi hade i söndags. Det var den dagen, sprang som en yr höna mest kändes det som.
Idag, tisdag, har vi plockat in det sista som mat till dem själva, kläder, släden och hundarna. Sedan åkte dem iväg mot tävlingen. När dem åkt så selade jag på ett par hundar och gav mig iväg upp till Magasjöstugan och vände. Selade sedan av och gick in en stund, mötes sedan av en trevlig överraskning innan jag skulle ut och mata hundarna, Moa min arbetskamrat som slutade i Januari kom på besök :) Så har pratat av mig en del!
Ska äta nu och sedan in till Angela och passa Jesper medan hon gör ladugården, sedan ska jag kolla på Moas katter innan jag hämtar Molle för att sedan sova.
Molle är Malin och Lars hund, som är med Petter på tävlingen, som jag ska ta hand om nu de dagar de är borta.

Arjeplog

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar