lördag 28 januari 2012

Turistkörning

Idag var jag med på den första riktiga turistkörningen för i år! Var uppe klockan kvart över fem, klädde på mig lite snabbt och åt lite frukost som jag knappt fick i mig då det är förtidigt för att äta. Sedan gick jag ut och ställde  i ordning det sista innan avfärd, hämtade vatten och lastade på alla hundarna i lastbilen. Sedan bar det av till Hemavan där turen höll till, lastade ut hundarna så att det fick komma ut och rasta sig, gav dem sedan vattensoppa och efter det så gjorde vi i ordning alla slädarna för avfärd. Selade sedan på alla hundarna och satte in dem i spannet så att det var klart när turisterna kom. Petter gick igenom allt vad dem skulle tänka på och hur man reglerade farten medan jag stod och försökte få tyst på alla hundarna, gick faktiskt väldigt bra. Därefter bar det i väg med första gruppen, var ingen lång runda men så att dem ändå fick känna på hur det är att köra släde.
Gav alla hundarna snacks och lite vattensoppa när vi var tillbaka där vi började, sedan väntade vi på nästa gäng och därefter var det iväg igen.
När sista turen var körd så var det att ge hundarna snacks och sedan var det att plocka in alla hundarna samt plocka in allt annat i bilen, sedan kunde vi fara hem. Plockade ut alla slädar och hundar när vi var tillbaka sedan gick jag själv in och åt mat innan jag begav mig ut igen för att mata de små liven som varit så duktiga idag.
Var faktiskt väldigt mysigt väder, solen tittade fram ibland och det snöade lite lätt också, kameran fick dock inte hänga med och det ångrar jag lite nu men det kommer väl fler tillfällen.

1 kommentar:

  1. Pappa och Emma28 januari, 2012

    Härligt att det gick bra för dig och de andra! Men det tvivlar vi ju inte på :) KRAM från oss!

    SvaraRadera