måndag 27 februari 2012

En resa till Tärnasjöstugan

Tidigt i söndags morse gick jag upp klockan kvart över fem, gjorde då i ordning mig för en lång färd på släden. Packade lite mat och åt mig lite frukost, fick dock inte i mig så mycket då det är för tidigt för mig att äta något. Gick ut runt kvart över sex och hämtade då varmvatten sedan gav jag alla hundarna vattensoppa och efter det packade jag i det sista som jag skulle ha med mig i släden. Selade därefter på mitt spann på 12 hundar och begav mig sedan iväg mot Tärnasjöstugan, ligger ca 12 mil härifrån. 
Tog mig ett bra tag att komma fram, Petter som startade efter mig kom ikapp mig, körde om och var framme en kvar före mig. Jag var vis stugan ca halv sex och dör gav jag hundarna lite mat och snacks, sedan fick dem vila i fem timmar. Vi själva åt lite och tog själva en två timmar sömn i stugan. Efter då fyra timmar var det att ge hundarna vattensoppa och sedan påbörja sockningen och ta av täcken samt spänna för att hundarna i draglinan. När det var klart var det bara att sätta fast hemåt igen, en sådär 12 mil var det ju tillbaka också, var i alla fall tillbaka tjugo över sju. Så tog mig nästan ett dygn att köra 24 mil plus paus! Kan ju tillägga att jag höll på att somna så jag fick knyta fast mig i släden och förfrysa tårna/kroppen på vägen hem, men norrsken det såg jag. 
Väl tillbaka så tog jag av alla sockorna, gav dem mat och släppte in dem i buren igen. Tog upp kött tills imorgon och sedan gick jag in och la mig för att sova en stund, blev dock bara en timme men somnade lite till efter att jag ätit lite middag. Har bara kollat på film och vilat i sängen, gick ut en sväng för att ge hundarna mat samt skotta undan lite dynga.
Nu är ögonen väldigt tunga på mig så tror att jag somnar vilken sekund som helst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar