måndag 6 februari 2012

Helgen

I i helgen hade vi då en två dagars tur med ett par, hämtade dem i på fredagen i Hemavan där det finns en flygplats. Sedan på lördagen så var det att packa i allt i slädarna sedan begav sig Petter, Angela och paret iväg upp till Magasjöstugan medan jag var kvar hemma och matade de hundarna som skulle vara kvar. Selade på mitt spann och sedan begav jag mig också till Magasjöstugan.
Kom fram samtidigt som dem andra då jag tog en lite kortare runda på vägen upp. Gjorde i ordning spannen för natten, alltså knäppte loss draglinorna från selarna så att hundarna bara satt fast i nacklinan. De sprang med täcken på sig eftersom det var så kallt ute, annars så brukar man sätta på dem när man kommer fram till det stället man ska övernatt på. Gav dem vattensoppa och sedan gjorde Petter maten vi skulle äta på en murka, stekt potatis och älgskav blev det och det var riktigt gott. Spelade och satt och pratade en del innan vi kröp ner i våra sovsäckar.
Var sedan uppe klockan åtta på söndagen och då var det ut och ge hundarna vattensoppa innan man själv fick äta lite frukost. Därefter packade vi ihop och ner med allt i slädarna och sedan begav sig Petter, Angela och paret iväg så plockade jag ihop lite träull som hundarna sovit på innan jag satte ihop mitt spann och åkte.
Skulle köra en kortare sväng så att jag kom hem lite tidigare och kunde ge de hundarna som var hemma vattensoppa och städa innan dem andra kom tillbaka.
Blev till att plocka ut alla slädarna och sedan var det att mata hundarna lite snabbt innan jag körde till Hemavan för att lämna av paret vid flygplatsen. När jag kommit tillbaka så slocknade jag i sängen.

En väldigt frostig Bella som kom till stugan där vi skulle sova.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar