lördag 17 mars 2012

Körning i Arjeplog

Gick upp klockan halv fyra för att äta lite frukost och ta på mig kläder, sedan vi ca fyra gick jag ut och började jobba. Gav de äldsta och valparna vattensoppa, sedan plockade jag in det sista i bilen som skulle med till Arjeplog innan jag började lasta alla hundarna som skulle med. Efter som Petter är och tävlar och han hade lastbilen hade jag och Angela personbilen och släpet.
Vi fem var vi iväg mot Arjeplog och resan dit gick bra. När vi kom fram satte vi ut kättingar runt släpet och satte ut en stakeout, det är en lina med kättingar på så att man kan sätta fast hundarna eftersom alla inte får plats runt släpet. Efter att vi satt ut det började vi med att ta ut hundarna så att dem fick röra på sig lite, gav dem också vattensoppa och sedan började vi med att göra i ordning slädarna.
Några från Torsten var också men och hjälpte till med några av hans hundar eftersom vi inte hade tillräckligt.
Började sedan att sätta ut hundarna och sedan kvart över nio så var första gänget på plats. Turen var två timmar och det var jag som guidade så hängde Sabrina eller Christian med i släden så att dem kunde springa bak och hjälpa turisterna om det hände något.
Första rundan gick bra tycker jag, bara det att det fanns ingen riktig vändning så den blev den mest jobbigaste biten. Men det gick bra och ingen kom till skada, det var två som välte också men dem höll fast i släden och allt gick bra där med.
Andra rundan gick med bra men vändningen blev helt kaos, skulle göra en bra vändning och i snön så såg det ut som skotrar hade kört där så började på att köra in där för att följa det men det visade sig att det inte var det. Så vi kom ut i snön som inte var någon snö utan typ skare och under det fanns det 10 cm av vatten och sedan kom isen, så hela vändningen blev kaos. Men vände det gjorde vi och tillbaka det kom vi.
Var bara två rundor så lastade in alla hundarna och packade ihop allt och sedan åkte vi hem igen. När vi kom hem lastade jag av hundarna och sedan matade jag alla och efter det tog jag med mig Molle in och la mig i sängen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar