lördag 1 oktober 2011

Älskvärd dag!

Dagen började mycket bra med att det var minus ute men det såg mycket lovande ut på himlen och solen var på väg upp. Började med att ge hundarna vattensoppa och vatten, men gick inte så bra då vattenslangen var helt frusen så det kom inget vatten, så då fick jag ta dunkar och fylla vattenskålarna med. Förberedde sedan allt som jag skulle ha till hundarna och dem sakerna som jag skulle ha med mig.
Gick sedan in för att äta frukost och ta på mig mer kläder. Vid halv nio gick jag ut igen och började med första spannet och var iväg vid nio. Redan en bit efter att jag startat så lät/var fyrhjulingen konstig men tänkte inte så mycket på det utan körde vidare. När jag sedan åkt en stund på vägen så började bakdäcket att svaja och gå ojämnt så jag stannade och såg då att det satt bara fast i en muttra, dagen började att gå dåligt.
Ringde till Moa som kom med nya muttrar och verktyg, som om inte det var nog om problem så var det fel typ av muttrar. Dem hon hade tagit med sig passade inte, så hon fick åka tillbaka igen och hämta nya.
Kom tillbaka efter ett tag med massor av muttrar av all dess storlek, hittade ett par som passade men då hade vi inte rätt storlek på verktygen så det var för Moa att köra hem igen. 
Tillbaka kom hon men vi kunde inte få ner muttrarna tillräckligt långt ner för att det skulle kunna gå och köra. Så där stod vi hjälplösa och inte kunde göra något, för det fanns inga mer muttrar att välja mellan. Ringde till Markus och bestämde att vi skulle hämta trollcarten istället, så Moa åkte tillbaka med en hund då man bara kan köra tio hundar med trollcarten och jag hade elva.
Så satt och väntade ett bra tag så kom Roland istället och hjälpte till, löste allt med att lägga brickor mellan hjulet och muttrarna, och det gick super. Jag kunde köra vidare, tog sådär tre och en halv timme att köra den rundan som vanligtvis bara tar 2 timmar. Men hem kom jag och däcket det höll för ett spann till.
Blev bara att jag körde två spann då det skulle bli försent att köra det tredje eller inte försent med matningen skulle bli väldigt sen, så jag tar det sista imorgon då de andra hundarna ska vila. 
Rolig dag med lite upplevelse, är verkligen inte så att det händer varje dag! Snart ut och mata och skrapa skit sedan blir det in och äta kladdkaka :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar